Lilakáposzta, vöröskáposzta

A vörös káposzta az egyik legegészségesebb zöldség. A vörös káposzta vagy lila káposzta ízében hasonló, de enyhébb, szerkezetében hasonló a zöld káposztához, azonban antioxidánsokban jóval gazdagabb. Magas az A, K, B és C -vitamin tartalma, ugyanakkor jelentős mennyiségű ásványi sót és fehérjét is tartalmaz. Különösen magas C-vitamin tartalma (a zöld káposztának a hatszorosa!) antioxidáns hatású.

A fejeskáposztát egyes adatok szerint már a kőkorszakban is ismerték. A mai fajtákhoz hasonló egyedek az ókori Egyiptomban jelentek meg. Az egyiptomiak szent növényként tartották számon, betegségek kezelésére is használták. A lilakáposzta őshazája Kis-Ázsiában található, azonban igen korán átkerült Európába is, ahol a rómaiak és a görögök csodaszernek tartották. Igen nagy fagytűrő képességének köszönhetően hamar elterjedt a kontinensen.

A keresztesvirágúak családjába tartozó kétéves növény első évben hozza a fogyasztásra alkalmas, gazdasági értelemben vett termést. A vöröskáposzta gömb alakú, levélzete tömör, színe a világos lilától az egészen sötét, a padlizsán liláig terjed. Íze enyhén édeskés, lágy, jellegzetes káposzta íz. Leginkább friss fogyasztásra alkalmas, tartósításra nem érdemes felhasználni.
A káposzta egész évben tárolható veremben, pincében, prizmába rakva, az ideális tárolási hőmérséklet 2-3 °C . Viszont C-vitamin tartalma a tárolás során kb. 20 százalékkal csökken.

Amerikai kutatók 36 féle antocianint azonosítottak a vöröskáposztában. Az antocianinok a flavonoidok csoportjába tartozó egészséges növényi eredetű tápanyagok. Az antocián adja a vöröskáposzta színét. Egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy az antocianinok védenek a rák ellen, javítják az agyműködést és elősegítik a szív egészségét is. Táplálkozási kísérleteikben azt is megfigyelték a kutatók, hogy a rendszeresen fogyasztott vöröskáposzta (akár hőkezelve, azaz főzve is), a C-vitamin hasznosulását is elősegítette. A vöröskáposzta valóságos ásvány- és vitaminbomba, van benne kálium, kalcium, foszfor, vas, jód, kén, valamint A-, B-, C- és U-vitamin, s többek között erősíti az immunrendszert, részt vesz a sejtek védelmében és regenerációjában, segít a máj méregtelenítésében, enyhíti a gyulladást, és mindenféle gyomor- és emésztési nyavalyára jó hatással van. Csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint az agyvérzés kockázatát, mivel meggátolja a vérrögök képződését. A káposzta növeli az étvágyat és javítja az emésztést. Étkezés után hosszabb ideig a jóllakottság érzetét kelti, ezért a fogyókúrázóknak is ideális táplálék.

Értékes tápanyagtartalmát legjobban akkor őrizzük meg, ha salátát készítünk belőle. Salátakészítéskor mindig vékonyra kell szelni, gyalulni (könnyebben emészthető), kevés sóval kell ízesíteni és rövid ideig állni hagyni. Egyéb anyagokkal vagy egzotikus fűszerekkel remekül kombinálható a zöldségekkel, hallal, de akár gyümölcsökkel és magvakkal is, párolva remek köret vadak és vörös húsú szárnyasok mellé (pl. kacsa, liba). Főzéskor javasolt ecetet adni hozzá, így megőrzi a vörös színét, különben kék lesz.

Forrás: nagyikonyhaja.lapunk.huwww.memton.com

Receptek lilakáposztával

Receptek káposztával

Receptek kelkáposztával

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Írd be a hiányzó számot! *