Csírák

A csírák könnyen emészthető táplálékok, és tápanyagokban különösen gazdagok. Mivel minden mag csírája más ízű, más tápanyagban gazdag, érdemes minél többfélét étrendünkbe iktatni.

Ez történik, amikor a mag csírává alakul
A csíráztatás során a magokban lévő fehérjék aminosavakká alakulnak át. Amikor húst, tejet, tejterméket fogyasztunk, az emésztés során a fehérjék először aminosavakra bomlanak. Csírák fogyasztásakor viszont nincs szükség a lebontásra, mert már eleve aminosavakat tartalmaznak.
Az esszenciális aminosavak közül a csírákban a legtöbb a lizin, a metionin, az arginin, a hisztidin és a valin mennyisége. Ezek olyan aminosavak, amelyeket szervezetünk nem tud előállítani, így táplálékkal, többek között csírákkal vehetjük fel őket.
Amikor a magból csíra alakul ki, ugyancsak átalakulnak a lipidek: ezek zsírsavakká bomlanak. Közülük a leggyakoribb a telítetlen linolsav, a palmitinsav, az olajsav, a linolénsav és a telített sztearinsav. Csírák fogyasztásával ily módon a zsírok esetében is kíméljük emésztőrendszerünket, hiszen a lebontásra ezek esetében sincs szükség.
A szénhidrátok (elsősorban keményítő) szintén lebomlanak a csírává alakulás során: egyszerű cukrokká, glükózzá, fruktózzá alakulnak át.

Ásványi anyagok és vitaminok a csírákban
Kiemelendő a foszfor, a magnézium, a kálium és a kalcium, változó mennyiségben tartalmazhatnak többek között vasat, rezet, cinket, fluort és szelént.
A vitaminok közül a gabonacsíráknak magas az E-vitamin-tartalma, ezen kívül a csírák általában gazdagok a B-vitamin csoport tagjaiban, valamint C-, K-, és D-vitaminban is.

Főzelékbe, müzlibe, szendvicsre is szórhatunk csírát
A különböző csírák íze, aromája az adott magra jellemző. A csírák belekeverhetők levesekbe, főzelékekbe, müzlibe, rászórhatók szendvicsekre, felhasználhatók saláták alkotórészeként. Kipréselt levükkel (különösen a búzafű alkalmas erre), ízesíthetjük a gyümölcs- és zöldségleveket, turmixokat vagy akár az ivóvizet is.

Öt népszerű csíra

Mungóbabcsíra
Mungóbabnak a zöld szóját nevezik. Kiváló forrása az esszenciális aminosavaknak, ezen kívül jelentős a C-vitamin-, vas- és káliumtartalma. E-vitamin, B- vitaminok, folsav, magnézium, mangán és foszfor is található benne. Szabályozza a vércukorszintet és a hormonháztartást, csökkenti a magas vérnyomást és a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, segíti bőrünk regenerálódását.

Brokkolicsíra
Kiemelkedően magas a C-vitamin-tartalma, ezen kívül B2- és B1-vitamint, folsavat, káliumot, kalciumot és foszfort tartalmaz. A brokkolicsíra kiemelkedő mennyiségben tartalmaz a daganatmegelőző flavonoidok közül kvercetint és kempferolt. Ezek a vegyületek antioxidáns hatásúak, csökkentik a gyulladásokat, valamint erősítik az immunrendszert. A brokkolicsírában található sulforafan szintén csökkenti a gyomor- és egyéb daganatos betegségek kialakulásának kockázatát.

Búzacsíra (búzafű)
Nagy az esszenciálisaminosav-tartalma, jelentős mennyiségű B-vitamin, C-, A-, E-, és K-vitamin van benne. Ásványi anyagai például a kalcium, a magnézium és a vas. A búzacsíra gyorsítja az anyagcserét, védi az érrendszert, segíti a betegségek utáni regenerálódást, kipréselt leve kellemes ital, és felhasználható sebek kezelésére is.

Borsócsíra
Magas a vas- és E-vitamin-tartalma. Csökkenti a gyulladások kialakulást, szabályozza a vércukorszintet, védi az erek épségét. Jó hatással van a szív működésére is. A csírák közül az egyik legfinomabb táplálék.

Retekcsíra
C-vitaminban gazdag, jelentős mennyiségű B1-vitamint, folsavat, káliumot, kisebb mennyiségben karotint, kalciumot, foszfort, nátriumot és magnéziumot tartalmaz. A retekcsíra gyulladáscsökkentő hatású, megfázáskor oldja a nyáklerakódásokat. Hatékony vizelethajtó tulajdonsággal rendelkezik, segítheti a kisméretű vese- és epekövek távozását a szervezetből.

Forrás: origo.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Írd be a hiányzó számot! *